Roos-Charlotte.reismee.nl

Last but not least: Cape Town!

Lieve allemaal,

Hier is ie dan: ons laatste blog! Het klinkt misschien wat cliché, maar het is waar: time flies when you're having fun! We kijken terug op een onvergetelijke reis met als afsluiting een week Kaapstad. Voordat we beginnen met het emotionele gedeelte van dit blog, kijken we eerst terug op onze laatste bijzondere reisweek.
Dinsdagochtend kwamen we aan bij ons hostel: Once in Capetown. Een super gezellig en trendy hostel op een goede locatie. We kwamen er pas later achter dat we midden in DE restaurantstraat van Kaapstad zaten. Aangezien we veel goede verhalen gehoord hadden over Waterfront besloten we daar als eerste heen te gaan. Het was heerlijk weer, dus we slenterden wat rond en bestelden een goede lunch met uitzicht over de haven. Met dit heldere weer was het DE unieke kans om de Tafelberg te bezichtigen. Je kan een klim overwegen van 4 uur of gewoon met de kabelbaan gaan. Zoals jullie weten hebben we er al een 6-urige hike door Drakensbergen op zitten, dus we dachten laten we lekker stoppen op ons hoogtepunt;) De keuze werd dus de kabelbaan, wat al een belevenis opzich was. Het was niet zomaar een gondel die je kent van wintersport, nee je kon er met 50 man in! Terwijl de kabelbaan omhoog ging, draaide de vloer rond (voor de jongeren onder ons, we moesten even denken aan de Drie Gezusters). Dit was een mega raar gevoel, je kon je nergens aan vasthouden. Eenmaal boven aangekomen was het veel groter dan we verwachtten. Vanaf beneden lijkt het een smalle top, maar je kon er hele routes op lopen. We besloten onze eigen routes te lopen en vooral van het uitzicht te genieten. Wauw, wat is dat prachtig. We kregen vanaf de Tafelberg een beetje een idee hoe de stad in elkaar zit en welk hoogtepunt waar ligt. Dit is echt een ervaring die je gedaan moet hebben als je in Kaapstad zit, super! Waarschijnlijk spreken de foto's voor zichzelf;) Onze eerste avond in Kaapstad hebben we doorgebracht in een heel leuk restaurantje: Bombay Bicycle. Het sfeertje was heel leuk en de bediening was verkleed in een Arabische stijl.
Op woensdag zijn we naar Bo Kaap geweest. Dit is een islamitische wijk tegen een heuvel aan waarin alleen maar gekleurde huisjes staan. Zo leuk en gezellig om te zien! Vervolgens zijn we naar het strand gegaan in Clifton Bay. Hier had je wel 4 strandjes naast elkaar liggen. De taxi chauffeur vertelde ons dat elk strand een ander publiek aantrekt. Zo is er bijvoorbeeld een familiestrand (nr 1) en een gaystrand (nr 3). Het was ons niet helemaal duidelijk op welk strand wij beland waren, maar het was heel relaxed. Het is zo gaaf om te zien hoe hoog de golven hier waren. Even rustig baden in de zee zat er dus niet echt in. Na het strand zijn we een stokbroodje, brie en wijn gaan halen. Het was nog zo'n helder weer dat we besloten een picknick te houden boven op de berg: Signal Hill. Vanaf daar hebben we de zonsondergang bekeken. Het was heel mooi om de zon de zee in te zien zakken. We hadden helaas geen dekentje meegenomen, dus we hadden het snel koud! We merken echt dat het weer hier aan het veranderen is, het wordt namelijk herfst.
Donderdag hadden we een druk dagje. We hadden een tour geboekt om de meeste hoogtepunten op één dag te bekijken. We startten bij Houtbay, een leuke haven waar je met een boot naar de zeehonden kan varen. De ochtend begon zonnig, maar zodra we in Houtbay aankwamen was het mega bewolkt en winderig. Wij hadden natuurlijk weer geen vestje bij ons. We hebben het geweten, kippenvel everywhere! Naast de kou op de boot hebben we ook nog doodsangsten uitgeslagen. De zee was zo wild, dat die boot bijna omsloeg voor ons gevoel. We zagen de krantenkoppen al voor ons: 2 Nederlandse meiden overboord geslagen op weg naar de zeehonden, ze hebben ze helaas nooit mogen begroeten....Maaar gelukkig hebben we de beesten wel gedag kunnen zeggen en kunnen bewonderen. Heel leuk om zoveel van die grauwe bruine vetzakken op een rots te zien chillen:) Vervolgens gingen we de bus weer in om de Chapman's Peak route te rijden. De chauffeur vertelde ons dat hele stukken bos afgebrand zijn. Je kon dit heel goed zien, de hele natuur was verwoest en zwart. Toch waren de uitzichten nog steeds heel mooi vanaf deze route. We kwamen aan bij Boulders Beach. Op dit strand zijn heel veel pinguins te vinden. De zon scheen weer volop en toch wel een beetje gek om pinguins in de zon te zien waggelen. Wat was het water daar blauw, ongelofelijk. De foto's zeggen wederom genoeg.
Na de pinguins gingen we door naar Cape Point, het zuidelijkste punt van Zuid-Afrika. We sprongen op de mountain bike voor een tocht. Echter, de tocht bleek maar 5 km lang te zijn. Mijn god wat een eitje, het was veel te kort! Grappig om te zien dat mensen uit landen waar ze niet vaak fietsen zoveel moeite hadden om vooruit te komen. Na de tocht kregen we een heerlijke lunch aangeboden om vervolgens dan echt naar het zuidelijkste punt te gaan. Eerst moesten we nog even een klim van 1000 treden trotseren om bij de vuurtoren bovenop de berg te komen. Het uitzicht was alweer prachtig. Oneindige zee om ons heen, in de verte de bergen in het water en een strandje dat wel uit een tijdschrift geknipt leek. Nadat we alle treden weer naar beneden hadden gelopen gingen we naar Kaap de Goede Hoop. Natuurlijk even een foto gemaakt bij het beroemde bord van de Kaap. Ook hebben we nog even op de rotsen staan shinen, voor wat leuke kiekjes! Al met al een heerlijke tocht met veel mooie indrukken! Deze leuke dag hebben we afgesloten met halve liters bier bij het hostel.
Vrijdag hebben we eens een shopdagje ingelast. We zijn naar de Century City Mall geweest. Dit is een immens groot winkelcentrum net buiten de stad. Dit centrum had wel 4 verdiepingen en eindeloze gangen. We zijn natuurlijk een paar keer verdwaald, maar we hebben wat leuke kleren gekocht! 's Avonds zijn we bij Paradiso gaan eten, een leuk restaurantje in onze straat. Daarna hebben we voor het eerst kennis gemaakt met Longstreet, DE uitgaanstraat van Kaapstad. We hebben gemerkt dat we vooral in deze straat erg op onze spullen moeten letten. Gelukkig lopen in deze straat wel veel beveiligers rond. We hebben wat kroegjes bezocht en tot in de late uurtjes gedanst, gezelligheid!
Vanochtend werden we met een zwaar hoofdje wakker. We hebben ons katerontbijt gegeten bij de Old Biscuit Market. Dit is een overdekte markt met allemaal eetkraampjes. Zoveel verschillende en vooral lekkere dingen, jammie! Zeker leuk om een keer mee te maken! In de middag zijn we nog een echte Afrikaanse markt op gegaan. Dit was meer een souvenir walhalla. Elk kraampje had ongeveer dezelfde spullen, dus daar waren we redelijk snel uitgekeken. Vanavond is dan ons laatste avondje met z'n tweeën, want Rik komt morgenvroeg in Kaapstad aan. Maandag hebben we nog op de planning staan om met z'n drieën naar Robbeneiland te gaan. Dit schijnt ook heel indrukwekkend te zijn, dus we zijn benieuwd!
Tot slot willen we jullie allemaal heel erg bedanken voor alle lieve en enthousiaste reacties op onze verhalen! Het heeft ons echt goed gedaan om te merken dat mensen ons volgden. Dan zijn we nu aangekomen bij het emotionele stukje.....Wat gaan we Zuid-Afrika en het avontuur samen missen!! Gelukkig kunnen we vooruit kijken op het selecteren van 4000 foto's, het maken van een film van al onze kleine filmpjes en lachen om alle herinneringen die we van onze reis hebben. Natuurlijk hebben we ook zin om jullie allemaal weer te zien en een knuffel te geven. Voor nu blijft het een dubbel gevoel om naar huis te gaan, maar ach we hebben een top tijd gehad!

Dikke kus van ons en 'baie dankie' allemaal!

xxx

Juul

Wat een top verhaal weer met mooie belevenissen en prachtige foto's! Stiekem ben ik blij dat het het laatste verhaal is want dan komen jullie bijna weer terug haha! Geniet nog van de laatste daagjes daar samen en heel veel plezier met rikmans! Kusjes, TOT SNEL!

José

Het was leuk om jullie te volgen, wat een prachtige reis hebben jullie gehad! Veel gezien en gelukkig ging alles (oké, bijna alles) goed. Hele fijne reis terug straks xxx

Lotte

Aaah meisjes, kijk ernaar uit dat jullie weer lekker hier zijn maar snap dat het nu even dubbel is! Geniet nog even de laatste dagen van al het moois daar en Rosie, lekker knuffelen met Rik en tot heeeeel snel leuke meisjes! Kus

Hans & Hedwig

Het was een genot om jullie de afgelopen tijd te volgen. Fijn dat jullie het goed hebben gehad. Ook voor ons even een klein emotioneel momentje (haha) om te realiseren dat wij jullie belevenissen niet meer elke week te lezen krijgen. Een goede reis terug en geniet nog van de tijd dat jullie daar zijn. Liefs H&H

Marja

Weer een heerlijk verhaal gelezen op deze paasochtend. Wat een indrukken en gezelligheid ! Het is een pracht avontuur geworden!

Willie van Delft

Het verhaal is prachtig en de foto's nog beter.
Nu met Rik de reis nog prima afronden.