Roos-Charlotte.reismee.nl

Een bewogen werkweek!

Lieve allemaal,

Onze laatste volle werkweek bij Kwa Mama hebben we achter de rug. Inmiddels zijn er twee maanden om, wat vliegt de tijd! Toch hebben we nog steeds genoeg te doen. Het was dan ook een week vol activiteiten. Afgelopen maandagavond gingen we met Nompumezo (de vrouw die met haar drie kinderen bij Kwa Mama werkt en woont) uiteten. Dit was nog een cadeau voor haar verjaardag. Voor haar was het heel bijzonder om uberhaupt naar een restaurant te gaan. Het was dan ook grappig om te zien hoe ze worstelde met haar bestek, omdat ze normaal altijd met haar handen eet. Je zag aan haar glimlach dat ze van de avond genoot, daar deden we het voor!
Dinsdag was de dag van de opening van onze bookshop. Sara had dit idee al helemaal uitgedacht. Verkleed als Mary Poppins en haar twee hulpjes Wendy (Roos) en Sandy (Charlotte) gingen we het township in om onze boeken uit te stallen. Kwa Mama heeft door de jaren heen heel veel boeken gedoneerd gekregen. Niet alle boeken zijn bruikbaar voor het onderwijs wat we bij Kwa Mama geven, dus zo ontstond het idee om een boekwinkel te beginnen. Sommige kinderen worden te weinig blootgesteld aan ‘het leren lezen’, dus door de boeken voor maar 1 rand (8 eurocent!!) aan te bieden probeerden we het lezen te promoten. Het was een groot succes! In de 2,5 uur dat we met onze boekenkraam langs de weg stonden, hebben meer dan 100 mensen een boek gekocht. Dit hadden we van te voren nooit verwacht! Zo schattig als een vader zijn laatste geld geeft om drie boeken te kopen voor zijn kinderen. De kraam stond vanaf het begin omringd met kinderen uit alle hoeken van het township, die geld aan hun ouders vroegen voor het kopen van één boek. Af en toe was het dan ook wel zielig om te zien dat sommige kinderen echt geen geld kregen van hun ouders, omdat ze dit gewoon niet hadden. Vanwege de stormloop van afgelopen dinsdag, gaan we morgen weer met ons kraampje langs de weg staan. We hebben er zin in!
Verder moest er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden deze week. Het lukt ons aardig goed om het werk wat meer uit handen te geven. We werken nog steeds met de drie groepen en een doordraai systeem. Woensdag hadden we samen met de leerkrachten het volgende programma bedacht:
- klas: aanleren van woorden met het thema wilde dieren. De kinderen zaten in een cirkel en er lagen dierenknuffels in het midden. Verder had de leerkracht (Nompumezo) een poster van alle wilde dieren in haar handen. Eerst probeerde ze de engelse benamingen voor de dieren aan te leren, door dit aan te wijzen op de poster. Vervolgens moesten de kinderen één voor één de juiste knuffel pakken die matchte met het engelse woord die de leerkracht zei en aanwees op de poster.
- toybox (soort overdekte speelplaats): Spelen met keukens en poppen. Ook hierbij werden woorden aangeleerd van voorwerpen die je in de keuken gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan: voedsel, pannen, vork, lepel etc.
- buiten: de kinderen zaten aan tafeltjes. Dit was de creatieve groep. De kinderen kregen allemaal een vel papier die ze blauw moesten verven. Het blauwe gedeelte moest de lucht voorstellen. Vervolgens moesten ze met watten de wolken creeëren. Wij hadden natuurlijk van te voren wel even de wolken op het papier getekend voor de kids. Het resultaat was echt heel leuk om te zien.
De leerkrachten pakken het werken in de 3 groepen goed op, maar ze vinden het lastig om zelf activiteiten te bedenken. Zij zouden het liefst elke dag hetzelfde doen en elke middag in de speeltuin spelen. We hebben daarom samen met Sara een lijst met activiteiten per groep gemaakt, waaruit de leekrachten elke dag kunnen kiezen. Daarnaast hebben we hen nog een keer duidelijk gemaakt dat een goede voorbereiding het halve werk is! Hopelijk zien we komende week wat terug van de lijst die we opgesteld hebben. Om 17u stonden er weer 60 kinderen op de stoep voor de jeugdavond. Inmiddels zit hier ook een goed systeem in, omdat we er hulp bij hebben gekregen. Zo hebben we één man die de kinderen kung fu geeft, één man die dansles geeft en dan hebben we nog twee werknemers die karate en voetbal met de kinderen doen. Je ziet dat je met deze oudere kinderen veel meer kan dan met de jongere kids. Ze zijn zo gemotiveerd om dingen te leren!
Afgelopen donderdag hebben we de brieven geselecteerd die de kinderen geschreven hebben om mee te mogen naar de Rain Farm. We hebben 64 brieven gekregen, de kinderen hebben goed hun best gedaan. We mochten alleen maar 30 kinderen meenemen. Het was dus niet altijd makkelijk om te selecteren, omdat je elk kind zo'n uitstapje gunt! Donderdagavond tijdens de jeugdavond hebben we bekend gemaakt wie mee mochten en wie niet. Sommige kinderen waren zo ongelofelijk blij dat ze mee mochten, maar anderen waren ook teleurgesteld. Niet alle kinderen die mee mochten op safari, waren aanwezig bij Kwa Mama. We zijn daarom met een aantal kinderen het township in gegaan om de tickets voor de Rain Farm alsnog aan huis te overhandigen. Het blijft bijzonder om te zien hoeveel verschillende huisjes je tegenkomt in het township. Het is zo armoedig, maar tegelijkertijd zie je toch veel opgewekte mensen als je door de straten loopt.
Vrijdag was het dan zover: de Rain Farm dag! Om 1 uur kwamen de kinderen naar Kwa Mama toe. Ze kregen eerst allemaal een lunch. Vervolgens gingen we met drie auto's richting de Farm. Voordat we in de drie jeeps werden verdeeld met alle kinderen keken we vanuit de Farm naar het uitzicht. De kinderen keken hier al hun ogen uit en ze hadden nog niet eens veel dieren gezien. Wij zaten met alle meiden in één jeep. Het was heel leuk om de reacties van de kinderen te zien als ze een dier van dichtbij zagen. Voordat de echte safari begon, moesten de kinderen eerst werken op een veld. Dit was als tegenprestatie voor een gratis safari. De kinderen moesten onkruid wieden op een heel groot veld. Met zoveel mankrachten ging het heel goed, het onkruid verdween als sneeuw voor de zon! De rangers waren heel blij met zoveel goed werk in een kort tijdsbestek. Wij hopen dat we nog een keer terug mogen komen met de tweede groep kinderen die nu teleurgesteld waren, omdat ze niet mee mochten.
Gisteravond hebben we lekker genoten van een Afrikaanse braai. Het was een heerlijk warme en heldere avond met veel sterren en een bijna volle maan. Genietend met de hele Kwa mama familie in een cirkel om het vuur en op de achtergrond een lekker muziekje: gezellig! Dit deed ons weer beseffen dat we het zo erg naar ons zin hebben met de mensen die hier wonen. Het is dan ook een gek idee dat we over 5 dagen afscheid moeten nemen van al deze lieve mensen. Wat gaan we ze missen, maar natuurlijk ook al die lieve kleine brownies! Het afscheid nemen is rot, maar we hebben wel heel veel zin om te gaan reizen. We zijn weer klaar voor een nieuw avontuur! We hopen jullie tijdens onze reis ook op de hoogte te kunnen houden, maar aangezien we niet zeker zijn van wifi kunnen we dit niet beloven.

Voor iedereen in Nederland: Geniet daar van jullie eerste lentedag, dan gaan wij vandaag genieten van de 67e zomerdag;)

Veel liefs en dikke kussen!

Hans & Hedwig

Wij wensen jullie nog een aantal goede dagen daar. Wij zullen jullie verhalen missen maar ach die horen we wel weer als je thuis bent. Ga genieten van de resterende vakantie. Liefs H&H

Rik

leuke verhaal weer meiden! Geniet van de laatste week bij kwa mama. En hopelijk heb je een beetje Wifi onderweg:).

Xx

Inge

Veel plezier nog met de kids! X vanuit een lente-achtig Den Bosch!

Fleur en Bo

Mooi verhaal weer dames! Jullie verrichten goed werk daar! Succes met afscheid nemen en alvast veel plezier met reizen. Knuffel van Bo voor jullie en alle brownies ;-)

Christine

Zo te lezen hebben jullie verschil kunnen maken! Hopelijk houden de leerkrachten het vol om deze leuke, leerzame activiteiten te blijven doen met de kinderen als jullie weg zijn. Aan jullie heeft het iig niet gelegen!
Geniet van de laatste dagen!

Marja

Geweldig een boekenkraam leuk idee! Nog 1weekje dan samen verder. Geniet ervan x mam

Nienke

Wat een leuk verhaal. Ik heb de indruk dat jullie daar heel veel goede zaken op poten hebben gezet. En dat het goede navolging blijft houden als jullie weer vertrokken zijn. Geniet van het laatste weekje.
Groetjes,
Nienke

Anouk

Geweldig verhaal weer meiden! Wat een leuk idee om de boeken te gaan verkopen. Lezen en voorgelezen worden is toch belangrijk voor die kleintjes! Geniet van het laatste weekje

Corrie

geweldig verhaal weer dames,
Wat zullen de kids jullie over een paar daagjes missen zeg!!
veel plezier!

Yara

Lieve lieve schatten. Wat fantastisch wat jullie daar allemaal teweeg hebben gebracht bij Kwa Mama (ik lees onbewust telkens Chama Wanyama hahaha). Wat moeten zij blij met jullie zijn. Ik weet zeker dat ze jullie ook ontzettend gaan missen. Jullie schrijven zo mooi over de kids, je kan wel merken dat het echt jullie vak is. Ik heb nu alweer zin in jullie volgende verhaal! mis jullie! Geniet van jullie laatste week daar en op naar nieuw avontuur!

Jessica

Hoi Roos en Charlotte,

Ik volg jullie verhalen trouw, dus dacht laat ik ook maar eens een berichtje achterlaten :) Volgensmij zijn jullie echt super initiatiefrijk bezig daar! Leuk om te lezen wat voor activiteiten jullie allemaal bedenken, hoe jullie je vrije tijd doorbrengen en over de cultuurverschillen. Sterkte met afscheid nemen en veel reisplezier!

Liefs Jessica

Helma

Weer heel leuk om te lezen en jammer dat het er bijna opzit. Maar nu tijd voor vakantie en dat heeft ook weer zijn charmes. Heel veel plezier nog ladies en niet te hard huilen als jullie vertrekken bij Kwa Mama. Ze gaan jullie missen maar jullie hen ook....

Nadieh D.

Wat hebben jullie iets moois opgezet daar! Mag je super trots op zijn. Heel veel reisplezier!! X