Roos-Charlotte.reismee.nl

Een voldaan gevoel!

Lieve allemaal,
Terwijl we ons blog schrijven, rijden we over een mega hobbelige weg door de bergen. We rijden in de middle of nowhere, op naar Bulungula: onze tweede bestemming. Voordat we vertellen over de start van onze reis, kijken we eerst even terug naar onze laatste week bij Kwa Mama.
Maandag hebben we de bookshop weer geopend. We zaten helemaal opgetut als Mary Poppins en haar 2 hulpjes achter onze kraam. We voorspelden deze keer dat we 25 boeken zouden verkopen. Aangezien het de vorige keer storm liep, verwachtten we nu dat t iets minder bijzonder zou zijn. Niets was minder waar!! We hadden weer meer dan 100 boeken verkocht, super leuk! Daarnaast kregen wij ook wat dingen aangeboden tijdens de verkoop. Een aantal mannen stapten de auto uit en vroegen om ons nummer. Ze wilden graag mee naar Nederland en natuurlijk werden er weer huwelijksaanzoeken gedaan! Bizarre cultuur!
Naast dat Kwa Mama een Preschool is, bieden ze ook hulp aan mensen die dat nodig hebben. Frieda zag een oproep op Facebook staan van een vrouw, Nicole, en haar dochtertje Amy van 7 maanden. Ze zwierven samen over straat en zochten een slaapplaats voor die avond.Maandagavondstond Nicole dus met haar baby op de stoep. We zagen meteen dat het een hele vreemde vrouw was. Ze leek onder invloed van drugs, ze was agressief en de verhalen die ze vertelde waren 9 van de 10 keer een leugen. Er bleek ook een man in het spel te zijn, die in eerste instantie redelijk normaal oogde. Later bleek dit toch niet het geval, hij lijkt haar en de baby te gebruiken om geld te verdienen. Door prostitutie en door het bedelen met haar kind op haar arm kan Nicole geld betalen aan deze man. Uiteindelijk na veel gediscussieer, is Nicole met Amy blijven slapen bij ons. We hadden wel door dat ze op geld uit was dus alle deuren gingen op slot die nacht. Jullie kunnen je wel voorstellen dat dit een heftige avond was! De volgende ochtend werd op een A4 blaadje zwart op wit gezet (in Afrikaanse gebruiken) dat Kwa Mama de zorg van Amy over zou nemen, zodat Nicole haar leven weer op de rit zou krijgen.Uiteindelijk is Amy 4 nachten zonder haar moeder bij Kwa Mama gebleven. De sociale hulpverlening heeft haar vrijdag opgehaald. Een oom en tante gaan nu voor Amy zorgen. Wij hopen heel erg dat de sociale hulpverlening ervoor zorgt dat Amy niet weer met haar moeder op straat terecht komt!
Naast de troubles met Amy, ging het werkleventje bij Kwa Mama natuurlijk gewoon door. We besloten ons zelf de laatste week wat meer op de achtergrond te houden. Soms hadden we nog wel echt frustraties, omdat de leerkrachten gewoon te lui zijn om een les de dag van te voren goed voor te bereiden. We hebben hen het programma en de activiteiten voor het programma voorgekauwd. Het enige wat ze moeten doen is kiezen uit een lijst mogelijkheden en de goede materialen erbij zoeken. Kom op hoe moeilijk kan het zijn?! Verder stond deze week natuurlijk in het teken van veel knuffelen met de kids! We pakten sommige kindjes apart om voor het laatst mee te spelen, je hebt toch altijd je lievelingetjes:)
Woensdag hebben we voor alle stafleden een uitnodiging gemaakt voor ons afscheidsdiner. Iedereen was toen al zo lief, ze wilden ons niet missen! Samen met Sara hebben we afgelopen donderdag een maaltijd gekookt voor zo'n 30 man. We hadden lange tafels klaar gezet en mooi opgedekt, zodat ze zich die avond bijzonder zouden voelen. Dat ze zich vereerd voelden om te komen, bleek wel uit hun kleding die ze droegen. Wauw iedereen zag er op z'n paasbest uit! Echt leuk om de staf eens van een andere kant te zien! Ze genoten net als wij van de wijn en al snel stond iedereen op de muziek te swingen. We hebben veel lieve woorden gekregen die avond. Zo las Emenlisa, de dochter van een lerares, een zelfgeschreven brief voor. Wat een prachtige brief! Zo schattig om dat gebrekkige Engels op papier te zien. Verder was het ook een bijzondere dag, omdat Kwa Mama 5 jaar bestond! Frieda bedankte ons voor alles wat we gedaan hadden. Ze vertelde dat er nog nooit zo'n geslaagd diner met de staf had plaatsgevonden, dat deed ons natuurlijk ook goed!! De avond was zo fijn en leuk dat er wel een aantal traantjes vloeiden bij ons en bij de rest.
En toen was het vrijdag, de 13e, de dag dat we afscheid gingen nemen van iedereen. We hadden vanaf dat we wakker werden al een brok in onze keel, wat een rot gevoel! We hadden gewacht tot de oudere kinderen terug kwamen van school om ze nog een laatste knuffel te geven. Nadat we iedereen gedag hadden gezegd, stapten we het bakkie in op weg naar ons volgende avontuur. Tranen en tranen als je die lieve mensen je uit ziet zwaaien! Aan de andere kant weten we dat het goed is zo, 9 weken was precies goed. Frieda bracht ons naar Durban, waar we de eerste nacht doorbrachten. We waren allebei helemaal kapot van alle indrukken en natuurlijk speelden de wijn(tjes) van de vorige avond ook mee! Het hostel was prima. We belandden in een soort van party-oord. Zoveel jongeren die lekker een pilsje aan het drinken waren, maar wij konden alleen maar aan slapen denken! De volgende ochtend vertrok de bazbus dan ook al om 7u. De bazbus is een hele fijne bus. Je hebt genoeg ruimte en een gezellig muziekje op de achtergrond:)
Om 14u kwamen we aan in Mhatha, waar een shuttle naar Coffeebay op ons stond te wachten. Coffeebay was dan ook onze eerste echte bestemming van de reis. Een hele mooie plek aan de Wildcoast afgelegen van de bewoonde wereld. Bij het hostel hing een hele chille sfeer met24/7muziek en jongeren om ons heen. Nja niet alleen maar jongeren, een oudere dame van 70 kwam tegelijk met ons aan en pakte net zo vrolijk een biertje als welkomstdrankje. Grappig! Iedereen werd verteld welke kamers ze hadden en wij werden naar een grasveldje geleid: 'Hier kunnen Charlotte en Roos hun tent opzetten'. Uhhh pardon, wij dachten dat jullie een kant en klare tent hadden? Dit was dus weer ons slappe lach momentje van de dag! Om het verhaal nog mooier te maken belandden we natuurlijk bij die oude madame op de kamer. Man dat mens leek wel dood toen ze sliep en wat een snurkbeer! Slappe lachmoment nr. 2!
Vandaag hebben we lekker op een geweldig mooi strand gelegen. Dit hadden we in Ballito nog nooit gezien! Zo'n fijn zand en prachtige golven en natuur, genieten! Aangezien de zonnebrand ergens ONDERIN onze backpacks zit, konden we ons niet insmeren. Resultaat: burned! Maar goed dat is morgen bruin;) We zijn inmiddels aangekomen in Bulungula. Een prachtige plek op een heuvel uitkijkend op zee met een sterrenhemel boven ons hoofd! Looks like paradise! Een beetje back to basic is het wel. We moeten zelf onze douche warm zien te krijgen met het aansteken van brandstof en wc-papier. Dit zal wel koud douchen worden;) Ook kregen we instructies voor het wc-gebruik. We moeten in het voorste gat plassen en in het achterste gat poepen en het wc-papier weggooien. Beetje veel gevraagd lijkt ons, maar we gaan ons best doen. We hopen vanavond vallende sterren te spotten, daar is deze plek ook wel bekend om! Morgen hebben we nog een dag en nacht hier en dan gaan we dinsdag weer verder met de bazbus naar Port Elisabeth. Nu eerst genieten van de rust en onze massage die we morgen in gaan plannen:)
Foto's volgen later, omdat de WiFi hier niet optimaal werkt!
Veel liefs van ons!

Anouk

Wat een verhaal weer meiden! Bizarre cultuur is het toch op bepaalde punten. Jullie kunnen terugkijken op een prachtige tijd bij Kwa Mama geloof ik, en nu heerlijk genieten van het land!

(En dan weer heeeuuul snel terugkomen naar Abundante!!)

Dikke kus

Corrie van Delft

Mooi verhaal dames,
genieten nu samen en doe voorzichtig war!!!!

Marloes

Wat een leuk verhaal weer! En afscheid nemen is altijd moeilijk.. maar dat geeft ook aan wat fijne tijd jullie daar hebben gehad! Hopelijk spotten jullie vanavond vallende sterren..

Geniet ervan!

Liefs

Marja

heerlijk weer te lezen. Ben benieuwd wat jullie nu allemaal weer tegen gaan komen!
Take care!! x

Hanny

Lieve dames. Geniet met volle teugen van jullie reis! Je ziet nu een heel ander deel van het land. En blijf ook een beetje relaxed. Maar dat is jullie wel toevertrouwd denk ik. Kus van ons!

Hans & Hedwig

Geniet, geniet. Kijk terug op een prachtige tijd en een tijd die nog komt. Heel veel plezier. Liefs H&H