Roos-Charlotte.reismee.nl

The Big Five!

Lieve allemaal,

Deze keer een blog op zaterdag. Vandaag hebben we een lekker lui dagje na een gezellig avondje stappen. Stappen hadden we van te voren niet ingepland, want we zitten midden in onze tour. We hebben onverwachts een dagje tussendoor bij Kwa Mama, omdat de planning van de tour een dag verschoven is. Na wat biertjes bij Kwa Mama, konden we Frieda natuurlijk niet alleen laten gaan voor dansjes in de kroeg!
Afgelopen week zijn we op safari geweest in Hluhluwe/Umfolozi. Morgen begint het tweede gedeelte van de tour (Drakensbergen), maar eerst even onze belevenissen van afgelopen week!

Afgelopen maandag zijn we onze week iets anders dan normaal gestart. Voordat de dag begon, organiseerden we een meeting met de leerkrachten. Het leek ons slim om de leerkrachten voor de bereiden op ons vertrek van afgelopen woensdag. De rollen werden omgedraaid. Wij waren de luie leerkrachten en zij de 'echte' leiders van die dag. We vroegen hen wat zij vandaag als activiteiten wilden doen met de kinderen, zij moesten dus het programma maken. Op een paar puntjes na ging het best goed, dus dat gaf ons wel echt een trots gevoel. Ze leren zeker wel iets van wat wij de afgelopen weken hebben laten zien! We hadden er wel vertrouwen in dat de leerkrachten het een week zonder ons aan kunnen. Wij moeten lekker genieten van onze tour en vooral proberen los te laten, dat is soms lastig.

Woensdagochtend begon onze 7 daagse tour. We werden om 7:00 opgehaald door onze gids Patrick. Een super aardige Indische man, die echt alles voor ons deed. We mochten zelfs onze tassen niet zelf naar de auto dragen. Onderweg pikte we Bheki op, onze Zulu-gids voor tijdens de safari. In de auto vertelde hij interessante verhalen over de Zulu-cultuur. Zo zei hij: wanneer je wil trouwen met een vrouw, kost dat je 11 koeien. Deze koeien geef je dan aan de vader van de bruid in ruil voor zijn dochter. Wanneer je uit een welgesteld gezin komt, ben je 22 koeien kwijt. Ook is het toegestaan om met meerdere vrouwen te trouwen. In plaats van de ring die wij kennen als symbool van trouw, dragen de vrouwen hier een rok van koeienleer. Daarnaast heeft de koning het hier goed bekeken. Ieder jaar mag hij tijdens de rietdans een vrouw uitzoeken. De voorwaarde voor deelname aan de rietdans is dat elke vrouw maagd moet zijn. Hoe kun je dit volgens hen zien? Iedereen heeft een rietstok in de hand, wanneer deze omknakt betekent het dat je liegt. Je bent dan geen maagd meer. De koning heeft de keuze uit de vrouwen waarvan de rietstok nog intact is. Wij vonden het een bizar verhaal! Je zou maar een slap stokkie krijgen, dan ben je dus de sjaak.

Na 3 uur in de auto, reden we rond 10 uur het park in. We gingen met ons eigen busje, dat was voor het safarigevoel wel wat jammer. We hebben zoveel mogelijk met ons hoofd uit het raam gehangen, het was namelijk een hele warme dag. We zagen al meteen heel veel dieren die dag, zoals: zebra's, neushoorns, wildebeast, olifanten, pumba's, injala's & impala's (hertjes), buffalo's, gnoes. Vooral de neushoorns waren in grote getalen aanwezig, dat is best bijzonder werd ons verteld. Normaal moet je daar heel goed voor zoeken, wil je ze zien. Nu lagen ze gewoon te chillen tegen een boom aan. We hebben 3 dieren van de Big Five gezien. Voor degene die niet weten welke dieren dit zijn: olifant, neushoorn, buffalo, leeuw en jachtluipaard. We hoopten dat we vrijdagochtend (onze tweede safari) de leeuw en de jachtluipaard zouden spotten om de Big Five compleet te maken. Wat een ontzettend gave ervaring was dit al!

Na de safari gingen we met onze gids naar de accomodatie in Sint Lucia. Van te voren kocht hij voor ons een heerlijk rood wijntje, dan doe je het natuurlijk al snel goed bij ons;) We voelden ons soms wel bezwaard, want hij kookte elke dag voor ons en wij mochten absoluut niks doen! Deze dag begonnen we met een wandeling van twee uur door een natuurgebied in Sint Lucia. Behki liet ons alle mooie plaatsen zien. We hebben hier ook een aantal dieren van de Small Five gespot, dit zijn de kleine beesten of insecten. Hij wist overal iets over te vertellen. Zo had je een soort riet, waar de mensen hier hele dure matten van maken. En hij vertelde dat men wijn maakt van het sap van bepaalde palmbomen. We liepen tijdens de wandeling langs de mangrove, dit is een kleiachtig stuk grond met enorm veel bomen. Het grenst aan het water, waar we uitzicht hadden op de nijlpaarden. Op de terugweg liepen we door een veld waar zebra's en injala's liepen, we konden zelfs op 1 meter afstand komen! Heel vet:)
Na twee uur in de volle zon, waren we toe aan een frisse duik in het zwembad. Om vier uur stond het volgende uitstapje gepland: een boottocht over een rivier met nijlpaarden en krokodillen. Wauw, wat een immens grote beesten zijn die nijlpaarden! Toen we thuis kwamen, stond onze currie met overheerlijke garnalen al weer voor ons klaar. Wat een service!!

Gisterochtend, nja laten we zeggen nacht, stonden we om half 5 naast ons bed voor een vroege safari. En jawel.....met jeep en helemaal voor onszelf! Luxe was het, iedereen had een eigen bank. Van te voren werd ons al verteld dat je in de ochtend meer dieren zou zien, dit kwam inderdaad al uit voordat we het park in gingen. Zooo gaaf, een hele grote olifantenfamilie stak voor onze neus de straat over inclusief de babyolifantjes. Geweldig om te zien, onze dag kon nu al niet meer stuk. Maar goed we hadden nog een missie: de leeuwen zien. Dit is gelukt. De leeuwen lagen wel op grote afstand, maar met de verrekijker konden we ze heel goed zien. Je kreeg echt een Lion King gevoel. De giraffen stonden wel verschillende keren vlak naast de auto. Verder werden we ook nog verrast door de Cheetah. Dit schijnt heel zeldzaam te zijn, omdat er maar 40 zijn in het park. De Cheetah lijkt veel op de jachtluipaard, dus voor ons was de Big Five nu compleet:) We hebben echt geluk gehad dat we zoveel dieren hebben gezien!

Aangekomen bij Kwa Mama, kwamen we meteen weer terug in het werkleven. Het was namelijk bijna tijd voor jeugdavond. We waren doodmoe, maar ineens stonden er ineens 50 kinderen aan de deur. Zo'n grote groep hebben we nog nooit gehad, zou dat komen door onze mededeling dat ze een keer mee mogen naar de Rain Farm? We hebben een challenge bedacht, de kinderen moeten een brief schrijven over wilde dieren. Ze moeten deze brieven inleveren en wij gaan dan 30 kinderen selecteren die mee mogen op safari. We zijn benieuwd hoeveel kinderen dit daadwerkelijk gaan doen. Verder kwam er een militair in uniform (good looking) een verhaal vertellen over zijn belevenissen, de kinderen vonden het heel interessant. Hij probeerde ze te stimuleren om hun school af te maken en een beroep te kiezen waar ze van droomden. Ook hebben we lekker gedanst met de meiden in het klaslokaal. We hebben ze de stoelendans aangeleerd, wat een chaos! Na het dansen was het tijd voor een biertje. We gingen weer naar onze favo kroeg: Shakers. De bouwers van Kwa Mama gingen ook mee. Twee daarvan gingen voor de eerste keer uit, zo gek. Sviso vroeg ons waar hij zijn lege bierflesje neer moest zetten? Hij had geen idee en sloofde zich lekker uit op de dansvloer. Wat een moves, aandacht kreeg die jongen zo wel haha!

Op naar de tweede helft van onze tour! We hebben er zin in. Jullie horen volgende week hoe het was in Drakensbergen.

Veel liefs!

Ingrid

Wauw! Jullie zijn echt goed bezig! Door carnaval liep ik een beetje achter maar ik ben weer helemaal bij hoor! Wat gaat de tijd snel en wat hebben jullie al mega veel meegemaakt! Echt heel vermakelijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en de foto's zijn ook echt super leuk! Keep up the good work ladies! X

Anouk en Lotte

Leuk verhaal weer meiden! Jullie wisten door de quizzz natuurlijk waar jullie op moesten letten tijdens de tocht hihi. En wat leuk dat de bouwers meegingen op stap ;)

Kusjes van ons

Marcel en Nelleke

Wat een gave verhalen en belevenissen daar in Afrika. Vanavond met de familie de verjaardag van Nelleke gevierd. Jullie missen niets van het NL weer, vandaag regen onweer hagel en koud! Geniet nog maar van het prachtige Afrika!!

Hans & Hedwig

Wij blijven genieten van jullie verhalen. Veel plezier met de tweede tour. Lekker genieten. Liefs H&H

Nadieh Driessen

Wat een gave tour!!! Veel plezier met deel 2! ;)

Oma

Lieve Charlotte, wat een prachtig verhaal en mooie foto's. Ik vind het wel een beetje griezelig al die wilde dieren. Kijken jullie wel goed uit, jullie zijn wel lekkere hapjes!
Trouwens over lekkere hapjes gesproken, moet Kees koeien bestellen of een weiland?

Liefs Oma

Pien

Iedere keer weer genieten van jullie mooie verhalen :) Enjoy!! Kus

Marja

Lieve dames
Zo dicht bij de dieren komen is super spannend. Dan nog 50 kids die je opwachten voor een dansje ook gezellig.
Een zeer geslaagde trip en heeeerlijk om te lezen. Kijk uit naar het vervolg en ladies Enjoy! Xxx