Roos-Charlotte.reismee.nl

Ingeburgerd bij Kwa Mama!

Lieve allemaal,

Hier zijn we weer: auntie Roos en auntie Charlie are speaking. Aunties, zo worden we hier genoemd door de kids! Zoals de titel van dit verhaal al zegt, zijn we helemaal gewend bij Kwa Mama. Dit wil niet zeggen dat we ons de afgelopen week nergens over verwonderd hebben...

Laten we beginnen met vertellen hoe onze werkdag eruit ziet. Elke dag gaat de wekker om 7.00, Charlot springt als eerste uit haar bed om te douchen en Roos volgt snel. Die wekker hebben we eigenlijk niet nodig, want vanaf 6.00 (!!) sochtends stromen de kinderen Kwa Mama al binnen. Daarnaast horen we de baby Ntando elke nacht krijsen vanwege onze dunne muurtjes en bij een beetje wind slaan de takken van de boom, die bijna bij Charlot in bed staat, kei hard op het dak! Het lijkt wel of het gebouw intstort.... Maar goed, we love it!

We eten dan snel ons ontbijtje en om 8.00 staan we paraat voor de kids. Na enkele gebeden (hallelujah!) komen de kinderen in een rij de klas binnenlopen met het volgende liedje: "This is the way we make a line, make a line, make a line, this is the way we make a line from small to tall".Afgelopen week zijn we de dag steeds begonnen met een kring, waarin we spelletjes deden om de namen van elkaar te leren. In het begin leek het een onmogelijke opgave voor ons, 21 kinderen met zulu-namen is niet makkelijk om te leren. Daarnaast heeft ieder kind minstens twee namen, een Engelse naam en een zulu-naam. Het moeilijke van die zulu-namen is dat ze in het midden van een naam een klik-geluid kunnen maken met hun tong. De kinderen hebben ons al vaak uitgelachen dat we het niet goed deden. Maar voor de liefhebbers thuis: probeer maar eens om Nobi uit te spreken met een klik na de -N. Wij kunnen het inmiddels, proud!

Na de kring was het programma geheel vrijblijvend (lees: ongestructureerd). Wij hebben gedurende de week wat dingen bedacht om de kids te leren. Een voorbeeld: een aantal voorwerpen in het midden van de kring leggen en het Engelse woord erbij vertellen. Vervolgens hebben we één voor één aan de kinderen de opdracht gegeven om het voorwerp dat wij benoemden te gaan pakken. Daarnaast hebben we ook wat creatieve dingen gedaan zoals: kleien, tekenen en de handafdrukken van alle kinderen op papier gezet. Verder was het zo heet hier dat we elke dag met water hebben gespeeld in badjes, dit vonden ze heerlijk! Alle jochies in hun blote pielemansjes en de meiden netjes met broekje aan (opvallend...). Ook mochten de jongens absoluut niet in de meidenbadjes komen.

Om 10.00 eten de kinderen hun eigen meegebrachte eten mee, voor sommige kinderen zijn dat gewoon boterhammen en voor anderen een compleet diner (rijst met kip bijv.). Sommige kinderen zijn nog te klein om zelf te eten, wat zorgde voor veel hilariteit. Roos probeerde zonder kokhalzen een kindje bonenprut te voeren: missie mislukt. Die lucht was niet te harden! Om 12.00 is de lunch klaar voor de kinderen en krijgen ze allemaal een bordje met warm eten. Meestal is dit rijst (met bonen of andere groenten) die ze met hun handen samenknijpen en vervolgens opeten. Na de lunch worden de smoeltjes en handen gewassen en is het tijd voor eennap. Sommige kinderen zijn zo jong (en moe) dat ze wel drie uur op de grond slapen.

Het middagprogramma is altijd verschillend, we proberen iets voor de kids te verzinnen zoals puzzelen, met blokken spelen of in de speeltuin. We hebben wel gemerkt dat de ochtend het meest effectief is wat betreft onderwijs. De kinderen vinden het smiddags het leukst om ons als klimrek te gebruiken. Ook vinden we het super leuk om te dansen met deze kids, wat een ritme-gevoel hebben ze! We zullen Roos en Charlot niet zijn als wij ook helemaal uit ons dak gaan op de muziek. Geloof ons: met deze hitte wordt het "werem onder onze erem". Toen Charlotte op een gegeven moment naar Roos keek, waren zelfs de kinderen haar zweet van het hoofd aan het vegen. Ze zijn er dol op om alles na te doen. Dit was echt komisch om te zien!

Vanaf volgende week is de vakantie voorbij, dit betekent dat er veel meer kinderen naar Kwa Mama komen en dat we de groep kunnen verdelen in de jongere en oudere kinderen. We hopen dat we hierdoor wat gerichter te werk kunnen gaan.

We zijn al helemaal dol op de kinderen die hier wonen: Mbalenhle en Pearl (en de baby wanneer hij niet huilt ;)). 's Avonds gaan we vaak iets leuks met ze doen, zoals een verkleedpartijtje. We hadden de meiden dinsdagavond opgemaakt en in leuke pakkies gestoken, vervolgens liepen ze als echte modellen over onze ingebeelde catwalk (zie de foto's). Voor ons voelde het al een beetje als een vervroegde carnaval.

Bij Kwa Mama werken veel mensen. Naast de lerares Zandile die bij ons in de klas staat, zijn er nog veel anderen aan het werk. Zo hebben ze mensen voor de keuken, de tuin en schoonmaken. Iedereen werkt hier voor tokens. Wanneer je drie uur gewerkt hebt, krijg je één token. Deze kunnen ze één keer in de week inwisselen in de 'shop' van Kwa Mama. Dit is een soort kringloopwinkel van allerlei spullen die Kwa Mama gedoneerd heeft gekregen. Vrijdag ging de shop open voor de werknemers, bizar om te zien hoe dat eraan toeging. De mensen hier waren zo blij met gedragen schoenen, kleding en beddengoed. Het doet ons beseffen hoe verwend wij in Nederland zijn!

Vrijdagavond hebben we het weekend goed ingeluid met stappen in Ballito. We gingen natuurlijk weer met het bakkie onderweg naar de club. Helaas konden we al vrij snel weer met het bakkie terug, omdat we niet werden binnengelaten in de club zonder onze ID's. Frustrerend! We zijn toch geen 18 meer? Maar oke, Frieda maakte er totaal geen probleem van en een half uur later stonden we in de club. Heerlijk gedanst en iets te veel gedronken. Dit kwam vooral door de gratis drankjes die we kregen van de locals (super vervelend!).

Niks is beter dan uitbrakken op het strand, dit was dan ook onze daginvulling voor zaterdag. Het was duidelijk dat onze hoofdjes er nog niet helemaal bij waren, veel te weinig ingesmeerd met zonnebrand. Gevolg: burned! Ook vandaag weer van het mooie weer genoten aan een zwembad in een groot resort. Echt een vakantiegevoel! Dit is een typisch voorbeeld van het grote verschil tussen arm en rijk in dit gebied. Wij zitten hier naast een township en 5 minuten rijden verder zit je in een villa-wijk met een mega mooi zwembad. Dus we kunnen wel zeggen dat we goed aan ons bruine huidje aan het werken zijn:).

Het verhaal is een beetje lang geworden, maar dat zal wel aan onze vele indrukken liggen deze eerste week. Bedankt voor alle lieve reacties, super leuk om te lezen dat jullie ons volgen.

Bye and a lot of kisses!

Rik

Super leuk verhaal weer!! Leuk om te lezen dat jullie ingeburgerd zijn:). X

Inge

Hey Roos en Charlotte,

Super leuk om te lezen wat jullie allemaal mee hebben gemaakt en de kinderen leren!
Veel succes aankomende week, zal stukke drukker worden!

Liefs x Inge en Wouter

Moniek

Echt heel leuk om te lezen. Wat een gave tijd!!

Helma

Klinkt goed, dames. Wat een enthousiast verhaal. Het is duidelijk dat jullie je niet hoeven te vervelen. Maar het lijkt me ontzettend leuk om dit te mogen doen. En als je dan in het weekend een vakantiegevoel hebt, is dat toch geweldig. Blijf genieten van alle nieuwe ervaringen. Leifs, Ferd en Helma

Lotte

Aaaah meiden, wat een leuk verhaal! Ik zie jullie daar al helemaal jullie gang gaan en NATUURLIJK: lekker verbrand (Rosieeeee, heb je nou niks geleerd van de afgelopen zomers ;)).

Blijf genieten en blijf schrijven, heel leuk om op deze manier een beeld te krijgen van wat jullie doen.

Dikke kus!

Angelique

Heel leuk meiden! Zie jullie idd al helemaal gaan. Lekker van genieten! X

Corrie

Leuk verhaal dames, ik zie jullie al helemaal beIg met dat kleine grut daar! geniet ervan!!

Gaby van Abeelen

Super leuk om jullie verhalen te lezen, geeft echt een goed beeld van wat jullie allemaal mee maken! Mooi hoor dat jullie zo kunnen meedenken daar. Geniet ervan! Liefs, Gaby

Ad

Mooie indrukken van een toch wel heel ander land.
Veel plezier en blijven smeren!

Hanny

Wat beleven jullie veel in zo'n week! En die tegenstellingen vallen zeker op. Jullie hebben het erg mooi, dat kan ik lezen in dit mooie verhaal ! Ga zo door. Xx

nadieh

Wat een leuke verhalen meiden! Goed om te horen dat jullie al een beetje gewend zijn! Ik kijk uit naar jullie volgende avonturen!
Liefs Nadieh

Margot

lieve meiden,

Weeeeeer een top verhaal! Bizar dat arm en rijk zo close zijn. Heel veel succes deze week met de 'drukte' en het n klikken met de naam lukte hier ook niet soepel haha.

Xxx

Christine

Heel leuk verhaal weer! Goed om te lezen dat het werken met de kinders jullie zo goed bevalt. Ben benieuwd naar volgende week als het een stuk drukker wordt!

Marleen

Hee meiden, wat een avonturen en wat schrijven jullie ze ook ontzettend leuk op! Heb bijna het gevoel dat ik er bij ben (maar nog niet helemaal.. :( haha). Veel plezier nog! Liefs, Marleen

Kim

Hi! Super enthousiaste verhalen zeg, helemaal leuk! Geniet van de kids en het vakantiegevoel!
Liefs Kim en Joris

Yara

Hahaha dames ik heb schaterend achter mn laptop gezeten, wat een heerlijk verhaal! Ontzettend leuk om te lezen wat voor een avonturen jullie meemaken. Heb nu al weer zin in de volgende. Succes deze week met alle nieuwe kindjes!

Liefsss

Marja

Super om alles mee te maken. Blijf zo veel mogelijk schrijven, interessant! Een belevenis.

Pien

Top geschreven! Haha is echt kei moeilijk om die naam uit te spreken met een klik van je tong! (yes I tried ;) ) have fun ladies, tot het volgende verhaal!

Dikke kus

Anouk

Leeeuuuk weer zo'n lang verhaal !! Geweldig om te lezen allemaal meisjes. Tijdens het lezen galmde er achterin m'n hoofd: Wè is ut hèèt, wè is ut hèèt
Munnen kiel die plèkt, mun oksel vlèkt, mun nèk staot vol meej zwèèt ;)

Snel weer een verhaal! X

Hedwig & Hans

Een genot om te lezen wat jullie daar allemaal beleven. Wij dachten; de kinderen boffen maar met jullie. Het enthousiasme spat er vanaf.We kijken weer uit naar het volgende verhaal. Liefs H&H

Anne

Wat leuk om te lezen! Moet inderdaad fantastisch zijn daar!:) Geniet er lekker van meiden!! X

Ingrid

Heeeel leuk om jullie te volgen! Ik kijk al uit naar de volgende verhalen! Keep up the good work ladies! X

Daan

Haaa meiden! Wow wat een avonturen weer, geweldig!! Over een paar weken mag je me, onder het genot van een paar wijntjes, de klik-geluiden aanleren Roos. Ik kan nu al niet wachten hihi. Veel plezier weer deze week. Dikke kus!

Jacq en Ruud

Wederom een erg leuk verhaal, meiden, en prachtige foto's! We zijn benieuwd of jullie de Zulu taal onder de knie krijgen. Is een flinke uitdaging!

Milou Meijs

Ha chicks! Super leuk om te lezen allemaal wat een bijzondere ervaring! Veel succes nog daar en geniet ze:)